קיבלנו המחשה עד כמה התשובה לשאלות אלה קריטית כשרוצים להגן על סימן מסחר רשום מפני הפרתו.
באותו מקרה התובעת, חברה המוכרת מוצרים למסיבות ולאירועים, הגישה תביעה בגין הפרת סימן המסחר הרשום שלה. כפי שניתן לראות , מדובר בסימן צבעוני המורכב משתי מילים באנגלית: הראשונה, HIPHIP מובלטת יותר, כאשר כל אחת מאותיותיה מופיעה בתוך עיגול נפרד בצבע שונה. השניה, HOORAY קטנה יותר כתובה מתחת למילה HIPHIP. בתעודת סימן המסחר צוין כי הסימן מוגבל לצבעים אדום, כתום, ירוק, תכלת, סגול וורוד הנראים בו.
הנתבעת, חברה שאף היא מוכרת מוצרים למסיבות ולאירועים, פרסמה באינטרנט מודעה המתקבלת במנוע גוגל לאחר הקשת מילות החיפוש "היפ היפ", הכוללת בכותרת את המילים "היפ היפ – קישוטים למסיבות", והמפנה אל אתר הנתבעת.
השאלה שביהמ"ש בחן היתה האם השימוש במילים "היפ היפ" במודעה מפר את סימן המסחר המעוצב הרשום של התובעת.
לאחר שיישם את המבחנים הרלבנטיים השיב ביהמ"ש בשלילה על שאלה זו.
לגבי מבחן המראה והצליל שהוא המבחן הדומיננטי נקבע, כי הרכיב היחיד המשותף לשני הסימנים הינו HIPHIP בסימן התובעת, ו-היפ היפ בכותרת מודעת הנתבעת.
המילים HIPHIP ו-היפ היפ אמנם נשמעות אותו דבר, אבל יש להביא בחשבון כי השימוש ב-היפ היפ נעשה במודעה באינטרנט, כאשר הגולשים רק רואים את הכיתוב היפ היפ אך אינם שומעים את הגייתו. לכן מבחן המראה חשוב משמעותית ממבחן הצליל.
במבחן המראה אין דמיון מטעה בין הסימנים. המילים היפ היפ כתובות בעברית כשתי מילים עם רווח, ללא עיצוב או צבעים כלשהם. השימוש בהן אף לא כולל את המילה HOORAY. בסימן המסחר הרשום לעומת זאת נעשה שימוש בשתי מילים באנגלית כאשר המילה HIPHIP הינה מעוצבת וצבעונית ומתחתיה מופיעה המילה HOORAY.
נפסק כי מתיחת ההגנה המוקנית לסימן המסחר המעוצב הרשום, כך שתחול גם על המילים היפ היפ כשהן כתובות בעברית ללא עיצוב וללא צבע, תרוקן מתוכן את העובדה כי סימן התובעת נרשם באופן מעוצב – שהגנתו צרה יותר בהשוואה לסימן מילולי, ואת בחירת התובעת להגבילו לצבעים מסוימים ולכלול בו שתי מילים בשפה האנגלית.
לכן התביעה נדחתה.
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף שלנו או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו