האם מערכי שיעור או שיטת לימוד מהווים יצירה ספרותית מוגנת?
האם סרטון טיקטוק יכול להפר זכות יוצרים במערך שיעור?
חברה העוסקת בהעברת קורסים בתכנות לילדים ולנוער באמצעות פלטפורמות משחק, הגישה תביעה כנגד מי שהועסקו אצלה כמדריכים ותומכי הוראה.
לטענת התובעת הנתבעים פתחו עסק מתחרה ובין היתר הפרו את זכויות היוצרים בחומר לימודי ובשיטת לימוד אשר פותחו על ידה.
ההפרה בוצעה באמצעות אתר אינטרנט המופעל על ידי הנתבעים, ושני סרטונים שהועלו על ידם לרשת הטיקטוק.
הדיון התמקד בשני מערכי שיעור שלטענת התובעת הופרו ע"י הנתבעים.
ביהמ"ש כי באופן עקרוני מערכי שיעור בעלי תהליך או שיטת ביצוע ייחודיים, נכללים בהגדרה של "יצירה ספרותית"
נפסק כי מערך שיעור, בין אם הוא מועבר כהרצאה פרונטלית ובין אם הוא מועבר בכתב או באמצעות אתר אינטרנט, עשוי לכלול אלמנטים ייחודים, החורגים מביטוי כללי שמוכר לציבור.
אלמנטים ייחודים אלו הם המהווים את הביטוי המוגן שיש עליו זכות יוצרים כאשר מדובר ב-"תהליך ושיטת ביצוע".
לאחר שבחן את מערכי השיעור של התובעת באמצעות מומחה מטעמו, אימץ ביהמ"ש את קביעות המומחה כי מדובר בשיטה מיוחדת ומאוד מסוימת למערך שיעור שפיתחה התובעת, שאינה קיימת באתרים אחרים שבדק המומחה, ושהנתבעים, באמצעות הטיקטוק, השתמשו באלמנטים הייחודים הכלולים בה. לכן התביעה התקבלה בקשר למערך שיעור זה וניתן צו מניעה ופיצוי כספי.
לעומת זאת, ביחס למערך השיעור השני, אימץ בית המשפט את קביעת המומחה כי לא גלומה בו שיטה מיוחדת, אלא יש בו רעיון יפה אך בסגנון שכבר קיים בפלטפורמות אחרות. ולכן התביעה נדחתה בקשר למערך שיעור זה.
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף שלנו או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו