בשורה חדשה למעצבות ולמעצבים
לאחרונה (07/08/18) נכנס לתוקף חוק חדש המביא בשורה של ממש לכל מי שעולם העיצוב יקר לליבו, לכיסו או לעיסוקו. מדובר בחוק העיצובים, התשע"ז-2017 המחליף חקיקה ארכאית מתקופת המנדט הבריטי, שהסדירה את נושא ההגנה על מוצרים מקוריים כנגד חיקויים והעתקות למיניהם.
החוק החדש נותן רוח גבית למעצבים בכל ענפי המסחר, התעשייה וההיי-טק. הוא מעניק לבעלי עיצובים כלים רבי עוצמה אשר יעזרו להם להתמודד בהצלחה מול תופעת החיקויים המדכאת את התמריץ ליצור עיצובים של מוצרים חדשים, ופוגעת קשות בכיסם של בעלי הזכויות בעיצובים.
נסקור חלק מהחידושים שמביא החוק.
הענקת הגנה על אלמנטים עיצוביים מסויימים של מוצר שלם
החוק מעניק הגנה לעיצוב של מוצר או של חלק ממנו, ובתנאי שמדובר בעיצוב חדש ובעל אופי ייחודי, כמוגדר בחוק. ההגנה עשויה לחול לגבי מאפיין חזותי אחד או יותר של המוצר, ובכלל זה צורתו וקווי המתאר שלו, צבעו, עיטורים המופיעים על גביו והמרקם או החומר שממנו הוא עשוי, ובתנאי שיש להם השפעה על מראה המוצר. כלומר, גם אלמנט עיצובי מסוים המופיע על גבי מוצר יכול לזכות בהגנה, במנותק מהמוצר בכללותו.
הגנה על עיצובים של מוצרים בלתי מוחשיים
החוק מעניק הגנה לא רק לעיצובים של מוצרים פיסיים היוצאים מ"פס ייצור", אלא גם לעיצובים של "מוצרים בלתי מוחשיים", כגון תצוגות מסך, סימנים גרפיים (אייקונים) ועוד. הגנה זו רלוונטית במיוחד לתחום ההיי-טק ומאפשרת להגן על אלמנטים עיצוביים המופיעים על גבי אפליקציות, ממשקי משתמש וכד'.
הגנה על עיצובים שאינם רשומים
החידוש המשמעותי ביותר של החוק הוא בהענקת הגנה על עיצובים שאינם רשומים בפנקס העיצובים הרשמי של מדינת ישראל. לפני חקיקת החוק, מעצב שרצה להגן על עיצוב חדש היה צריך להגיש בקשה בעניין זה לרשות הפטנטים. רק לאחר בחינת הבקשה ואישורה, היה העיצוב החדש נרשם בפנקס וזוכה בהגנה. מדובר בהליך הכרוך בעלויות ובזמן יקר (מספר חודשים ואף יותר) – דבר המעקר את האפקטיביות של הרישום כשמדובר במוצרים מסוימים, כגון מוצרים עונתיים, הזקוקים להגנה במהלך העונה הקצרה שבה יש להם ביקוש. כך, למשל, אין שום תועלת ברישום עיצוב חדש של בגד ים, אם העיצוב נרשם רק לאחר עונת הקיץ או ברישום כלים מיוחדים לחג, אם הרישום מתבצע רק לאחר החג.
קולמוסים רבים שברו בתי המשפט בשאלה האם ואיזה סעד הם מוסמכים לתת במקרים שבהם הועתק מוצר שלא נרשם או כאשר הועתק רק אלמנט עיצובי מתוך מוצר שלם. הפסיקה הולידה הכרעות סותרות וחוסר וודאות. מעצבים רבים יצאו מבית המשפט ללא כל סעד כיוון שלא רשמו את העיצוב, ולא הצליחו להוכיח מוניטין בעיצוב או סכנת הטעיה כאשר הועתק רק אלמנט עיצובי אחד מתוך מוצר שלם.
והנה, בא החוק החדש והסדיר נושאים אלו באופן מקיף בהעניקו הגנה מפורשת לעיצוב שאינו רשום, בין אם מדובר במוצר שלם או רק חלק ממנו, העומד בדרישות החוק.
מעצב המאמין שעיצוב שיצר כשיר להגנה כעיצוב לא רשום, רשאי לציין על גבי המוצר כי מדובר בעיצוב לא רשום, וכן את המועד שבו נעשה לראשונה שימוש בעיצוב או במוצר. רישום זה אמור להדליק נורת אזהרה כלפי כל אדם החושב להשתמש בעיצוב ללא הסכמת המעצב. ההגנה על העיצוב הבלתי רשום ניתנת לתקופה של 3 שנים, החל מהמועד שבו העיצוב פורסם לראשונה בציבור, בישראל או מחוצה לה.
הגנה על מעצבים צעירים ועל חברות עתירות עיצובים
הצורך ברישום פגע לא רק במעצבים של מוצרים עונתיים, אלא גם במעצבים צעירים וחסרי ניסיון, אשר מסיבות שונות לא טרחו להגיש בקשה לרישום עיצובים חדשים שיצרו. גם עסקים גדולים יותר, ששגרת עבודתם כרוכה בפיתוח עשרות ומאות עיצובים חדשים בכל שנה, ניזוקו עקב הצורך ברישום. שכן עסקים מסוג זה אינם רואים הצדקה כלכלית לרשום את כל העיצובים החדשים שיצרו, ופעמים רבות ודווקא העיצובים שלא רשמו נפלו קורבן לחיקוי ולהעתקה. עתה, כאמור לעיל, החוק החדש מעניק הגנה על עיצובים גם אם לא נרשמו, והכל כקבוע בחוק.
חיזוק ההגנה על עיצובים רשומים
יודגש כי החוק החדש לא רק שאינו זונח את המסלול המעניק הגנה גם על עיצובים רשומים, אלא שהוא אף משמר, מחזק ומשכלל את ההגנה על עיצובים רשומים, וכן מעניק הגנה רחבה יותר לעיצובים רשומים, ביחס לעיצובים שאינם רשומים. ההגנה הרחבה יותר מתבטאת, בין היתר, במשך תקופת ההגנה – עד 25 שנה לעיצוב רשום לעומת 3 שנים בלבד לעיצוב שאינו רשום, וכן בכך שבעלים של עיצוב רשום אינו צריך להוכיח העתקה על מנת לבסס טענת הפרה כנגד נתבע. זאת לעומת הבעלים של עיצוב שאינו רשום, שצריך להוכיח כי בוצעה העתקה כדי לבסס טענת הפרה כאמור.
יתרונות נוספים המוקנים לבעל עיצוב רשום, הינם ענישה פלילית המוסדרת בחוק כנגד ייצור או ייבוא חיקויים מסחריים של עיצובים רשומים, וכן מתן זכות לבקש מהמכס לעכב שחרור סחורה של מוצרים הנחשדים כמפרים עיצוב רשום.
הענקת תקופת חסד
לבעל זכויות בעיצוב ניתנת "תקופת חסד" בת 12 חודשים, המתחילה במועד שבו פורסם העיצוב לראשונה, ואשר במהלכה הוא רשאי להחליט האם ברצונו לרשום את העיצוב. בעבר, פרסום העיצוב בטרם רישומו פסל את האפשרות לבצע רישום בר תוקף.
חובת ציון שם המעצב
החוק מרומם את מעמדו של המעצב בכך שהוא מחייב את ציון שמו בפנקס העיצובים כמעצב המוצר שנרשם, ואף קובע כי לא יהיה תוקף להסכמת המעצב לוותר על זכותו לרישום שמו כאמור.
פיצויים ללא הוכחת נזק
חיזוק נוסף הניתן לבעל הזכויות בעיצוב מתבטא בקביעת סעד של פיצויים ללא הוכחת נזק, עד לסכום של 100,000 ₪ בגין כל הפרה של זכויות בעיצוב. בכך מושווה הסעד לו זכאי בעל הזכויות בעיצוב לסעד שלו זכאים בעלי זכויות קניין רוחני אחרות מכוח חוקים אחרים.
איך נעזרים בחוק החדש?!
אז אם אתם עוסקים בעיצוב והזכויות בעיצובים שאתם יוצרים חשובות לכם, מומלץ כי תפעלו לפי דרישות החוק עוד בשלב שקודם לפרסום העיצוב/המוצר. כך תוכלו להתמודד בצורה מיטבית עם מקרים של העתקה, וליהנות מהגנת החוק ומהיתרונות שהוא מעניק לכם.
אם אתם בסיטואציה שהעתיקו מכם מוצר, עליכם לבדוק תחילה את תחולת החוק על המקרה הקונקרטי. במידה והחוק חל, יש לבדוק איזה מהכלים שהחוק מציע מתאימים לטיפול ולאמץ התנהלות שתבטיח אכיפה יעילה של זכויותיכם במוצר.