האם פתיחת חנות חדשה בשם "הידרו ישראל", בנכס מקרקעין שבו פעלה קודם לכן חנות בשם "הידרו שופ", המוכרת את אותם מוצרים הנרכשים מאותם ספקים, מהווה גניבת עין או עשיית עושר ולא במשפט?
עפ"י פסק הדין בת.א. 66926-07-17 (01/11/2023) התשובה שלילית.
חברה המפעילה רשת חנויות למוצרי גינון הידרופוני תחת השם "הידרו-שופ", שכרה במשך כ-7 שנים נכס שבו הפעילה את אחת מחנויותיה, ואשר שימש גם כמחסן ראשי, משרדים ומרכז ההפצה של הרשת.
בעקבות סכסוך עם הבעלים של הנכס, הוא הנתבע, העבירה החברה את החנות ואת שאר פעילותה במושכר אל מקום אחר.
לאחר פינוי החנות פתח הנתבע בנכס שלו עסק מתחרה בשם "הידרו ישראל". בנו של הנתבע, אשר במשך 6 שנים הועסק בחנות של התובעת והמוכר ללקוחותיה הקבועים של החנות, החל לעבוד בחנות של אביו באותו התפקיד שבו עבד בחנות התובעת.
בימ"ש קבע בהתייחס ליסוד "החשש להטעיה" שבעוולת גניבת עין, כי קיים חשש סביר שהצרכן יתבלבל וירכוש מוצר בחנות הנתבע שעה שהוא סבור כי הוא רוכש מוצר בחנות התובעת.
נפסק כי התובעת השקיעה במהלך השנים בפרסום החנות ובפעילות שיווקית שהתמקדה במוצרי החנות. עוד נפסק כי הנתבע לא הגיע מהתחום והתבסס אך ורק על הידע והניסיון שצבר בנו בעת שהועסק ע"י התובעת. בנוסף, המוצרים הנמכרים ע"י התובעת והנתבע נרכשים מאותם ספקים וקיים תמהיל מחירים דומה.
ממצאים אלו לא הותירו בעיני ביהמ"ש ספק כי הנתבע ביקש ליצור את הרושם המוטעה כי הלקוח הפוטנציאלי שהגיע לחנות הנתבע, הגיע למחוז חפצו.
חרף האמור לעיל, דחה ביהמ"ש את התביעה.
ביהמ"ש קבע בהתייחס ליסוד "המוניטין" כי על אף שקיים קושי להוכיח מוניטין של חנות לעומת מוניטין של יצרן או מוצר, הרי שניתן להראות כי קיים לחנות מוניטין חיובי המזוהה עמה ועם שירותיה.
במקרה הנדון התובעת לא הציגה ראיות המבססות את המוניטין של החנות בשנים הרלבנטיות, כגון נתונים אודות השקעה בפרסום ושיווק, פלח שוק או סקר צרכנים. אמנם, כשמדובר במוצר ייחודי הפונה לקהל מצומצם ניתן להסתפק בשימוש פחות נרחב וממושך לגיבוש המוניטין, אך בהעדר נתונים עובדתיים המבוססים על ראיות לא הוכיחה התובעת מוניטין כנדרש.
המקרה הזה ממחיש את המורכבות של הוכחת מוניטין של חנות. בפסיקה האנגלית נעשה ניסיון לפשט קושי זה באמצעות אבחנה בין סוגים שונים של לקוחות עפ"י דימויים הלקוחים מעולם החי – כלבים, חתולים ועכברים.
ישנם לקוחות שקשורים לבעלים של החנות וילכו אחריו באש ובמים לכל מקום חדש, אלו הם "הכלבים".
לקוחות אחרים אינם נאמנים לבעלים אלא למיקומה הפיסי של החנות- אלו "החתולים".
סוג שלישי של לקוחות, משולים ל-"עכברים". הם אינם נאמנים לבעלים או לחנות, אלא מדלגים באקראי מחנות לחנות.
לקוחות עשויים כמובן לבחור בחנות מסוימת מתוך שיקולים מעורבים, אקראיים או קבועים. קטגוריות אלו ממחישות לנו שמוניטין של חנות הוא דבר מורכב שיכול לנבוע ממיקומה הפיסי, מזהותם של בעליה והמוניטין המיוחס להם או משיקולים אחרים.
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף שלנו או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו
