פעם אישה ופעם גבר. פעם כבאי ופעם גיבורת-על. גם זקנה וגם ילד. שחקן NBA, שוטר, לוחמת, טבח. דמות בובת המשחק של לגו. היא יכולה להיות מי שהיא רוצה ולהיראות איך שהיא רוצה.
אך האם היא יכולה להיות סימן מסחר רשום?
כן. היא יכולה ().
זה לא מובן מאליו.
הדמות שלגו הגישה לרישום היתה של – ללא מגדר, תפקיד, ביגוד, קישוטים, צבעים או אופי.
הקושי לרשום את דמות הבובה כסימן מסחר, נבע מן העובדה כי מדובר בדמות תלת-מימדית. כלומר מדובר בצורת המוצר עצמו. סימני מסחר לא אמורים להגן על צורה של מוצרים. בשביל זה יש את חוק העיצובים.
רק אם צורת המוצר ממלאת בפועל תפקיד של סימן מסחר, כלומר שהציבור מקשר את הצורה של המוצר עצמו למקור שממנו הגיע – ניתן לרשום את צורת המוצר כסימן מסחר.
לגו הוכיחה שהיא משתמשת בדמות הבובה כמו שמשתמשים בסימן מסחר, דהיינו לזיהוי מקור המוצרים שלה, ושהציבור מזהה את דמות הבובה כדמות שמקורה בלגו.
בבחינות הראשונות של הבקשה, סווגה הדמות כגנרית ולכן נדחתה הבקשה לרישום. ואולם, לגו הצליחה להוכיח שהדמות שלה שונה ומובחנת מדמויות מקבילות של משחקי הרכבה אחרים, ושהציבור מזהה את הדמות עם לגו, אף ללא סימנים נוספים.
מכשול נוסף שעליו הצליחה לגו להתגבר הוא הדרישה שהצורה המבוקשת לרישום אינה נובעת מטעמים פונקציונליים או אסתטיים. לגו הראתה שהצורה של דמות הבובה אינה מוכתבת משיקולים פונקציונליים או אסתטיים, ושהציבור רוכש את הדמות לאו דווקא בשל העיצוב או הצורה שלה, אלא בשל תכונות נוספות שהוא מייחס לה ולמוצרי לגו האחרים.
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף שלנו או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו