האם שימוש מסחרי בצילום שבו מצולמת יצירת אומנות, מהווה הפרת זכויות יוצרים ביצירת האומנות?
עפ"י פסק הדין בת.א. 29296-07-20 (מיום 25/01/2023) התשובה חיובית. לקריאת פסק הדין.
התיק עסק ביצירת אומנות תלת ממדית שהתובעת יצרה במסגרת עבודת הגמר שלה בבצלאל, אשר הוצגה בתערוכה באחד ממלונות רשת "ישרוטל".
הנתבעת, חברה המתמחה בשינוע יצירות אומנות, השתמשה בצילום של יצירת האומנות אשר צולם בתערוכה. השימוש בצילום נעשה לטובת פרסומים לעסק של הנתבעת. הפרסומים הופיעו באתר הנתבעת ובפייסבוק ובכולם הוסף לצילום הלוגו של הנתבעת, וכן כיתוב מסחרי שהוטמע מתחת לצילום או על גבי הצילום עצמו.
התובעת טענה כי השימוש בצילום מפר את זכות יוצרים שלה ביצירת האומנות. לטענת התובעת הוצגה בשטח סגור של המלון ולתקופה מוגבלת בלבד, והיא לא העניקה את הזכות להשתמש ביצירה שלא לצורך התערוכה.
הנתבעת טענה כי רשת ישרוטל שכרה את שירותיה לשם לשינוע יצירות האומנות שהוצגו בתערוכה, וכל שעשתה הוא להציג את הפרויקטים אותם היא מבצעת לצורך המחשת פועלה בענף.
בימ"ש קבע כי הנתבעת פרסמה את הצילום של היצירה בשלמותה, אגב העברת המימד שבו מוצגת היצירה, והתאימה אותה לתוכן פעילותה המסחרית לצורך העברת מסר לקהל המשתמשים בשירותיה. הבחירה ביצירת התובעת לא היתה מקרית, אלא נועד לתרום למוניטין החיובי של הנתבעת בענף ההובלה של דברי אומנות.
נקבע כי צילום היצירה בתערוכה אמנם הינו בגדר שימוש מותר ובגדר מה שהוסכם בין התובעת לבין רשת ישרוטל. ואולם, לצלם אין כל זכות ביצירת האומנות וקיים מרחק עצום בין השימוש המותר לצורך ובמסגרת התערוכה לבין השימוש שהנתבעת עשתה בצילום, ושלא אושר ע"י התובעת.
לגבי היקף ההפרה – נפסק כי שני הפרסומים של הצילום שפורסמו באתר הנתבעת מהווים הפרה אחת, ואילו פרסום הצילום בפייסבוק מהווה הפרה נוספת. הפיצוי הכולל שנפסק הועמד על 70,000 ₪ הן בגין הפרת הזכות הכלכלית והן בגין הפרת הזכות המוסרית.
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף שלנו או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו