האם סריקת פרק מספר לימוד ושליחתו ב-"וואטסאפ" לחבר ללימודים, מהווה הפרת זכויות יוצרים? האם מדובר בשימוש הוגן?
בשאלות אלה דן פסה"ד בת.א. 38970-06-22 (30/06/2024).
התובע, הנדסאי בניין, חיבר ספר לימוד והכנה לבחינה הממשלתית בתחום הנדסת הבניין. לטענת התובע הנתבעים, סטודנטים להנדסת בניין, הפרו את זכויות היוצרים שלו בספר ע"י כך שהעתיקו ממנו פרק והפיצו אותו ב-וואטסאפ.
עפ"י הממצאים שקבע ביהמ"ש, הנתבע 1 סרק את אחד מפרקי הספר, ארגן אותו בשני קבצים ושלח את הקבצים אל חברו לספסל הלימודים, הוא הנתבע 2. הנתבע 2 העביר את הקבצים אל קבוצת ווטסאפ המונה 15 משתתפים מלבדו. על כל עמוד ועמוד בספר הופיע כיתוב שעניינו שמירה על זכויות היוצרים של התובע בספר.
ביהמ"ש קיבל את התביעה תוך שקבע כי שני הנתבעים הפרו את זכויות היוצרים של התובע, וחייב אותם בפיצוי התובע בחלקים שווים.
לגבי הנתבע 1 נפסק כי פעולותיו מהוות העתקה אסורה של הספר. העתקה אמנם בוצעה רק ביחס לפרק אחד , אך מבחינה איכותית מדובר בחלק מהותי מהספר, ולכן העתקתו מהווה הפרת זכויות יוצרים ביצירה.
לגבי הנתבע 2 נפסק כי הוא הפר את זכויות היוצרים של התובע, הן בדרך של העתקה והן בדרך של העמדת היצירה לרשות הציבור. העתקה ע"י הנתבע 2 בוצעה עם העברת הקבצים על ידו לקבוצת הווטסאפ, שכן כך נוצר עותק של הקבצים בשרתי האפליקציה. כמו כן ובנוסף, משלוח הקבצים אל הקבוצה הפך את הקבצים נגישים וזמינים לחברי הקבוצה, ואף אפשר להם להעביר את הקבצים הלאה. לכן, שליחת הקבצים לקבוצה מהווה העמדת היצירה לרשות הציבור תוך הפרת זכות יוצרים.
הנתבעים טענו לשימוש הוגן אך ביהמ"ש דחה את הטענה.
נקבע כי הנתבעים השתמשו ביצירה שלא עבור עצמם בלבד ושלא לשם לימוד עצמי.
אמנם מטרת השימוש לא היתה מסחרית אלא חברית. ואולם, הנתבע 1 העביר את הקבצים לנתבע 2 מבלי שביקש ממנו שלא להעבירם הלאה ומבלי שציין בפניו שהעברתם מיועדת לעיניו בלבד לצורך למידתם המשותפת.
הנתבע 2 מצידו, העביר את הקבצים לקבוצת הוואטסאפ מבלי שביקש מחברי הקבוצה שלא להעבירם הלאה, ותוך שהיה עליו לדעת כי העברתם עשויה לגרום לאובדן השליטה בהמשך הפצת הקבצים.
עוד נקבע כי מדובר ביצירה ספרותית שהתובע השקיע עמל ויצירתיות ביצירתה, המכוונת לסטודנטים בתחום הנדסת הבניין, וההפרה פגעה בשוק הפוטנציאלי של הספר.
לכן לא ניתן להחיל את הגנת השימוש ההוגן.
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו http://bit.ly/2K0Kcdj