האם מכירת מוצר שצורתו דומה מאוד לסימן מסחר תלת ממדי רשום, מהווה הפרה של סימן המסחר התלת ממדי?
עפ"י פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי בת.א 44964-07-20 (מיום 06/02/23) התשובה חיובית, אך ההגנה לא תחול על העיצוב האסתטי של המוצר המוגן בסימן המסחר.
התביעה הוגשה ע"י יצרנית ומשווקת כפכפי Crocs העולמית כנגד נתבעים אשר שיווקו בישראל כפכפים הדומים בצורתם לכפכפי Crocs הידועים.
הנתבעים מכרו כפכפים שדומים לכפכפי Crocs בשתי תצורות. תצורה אחת התאפיינה בצבע אחיד ולא הבליטה את סימני המסחר של הנתבעים שהופיעו על הכפכפים – מותג בשם COQUI ולוגו של צפרדע בתוך עיגול. תצורה שניה התאפיינה בשילוב של שני צבעים ובהבלטת סימני המסחר של הנתבעים.
התובעת, אשר רשמה בישראל את כפכפי ה- Crocs כסימני מסחר תלת ממדיים, טענה כי במכירת הכפכפים הדומים משתי התצורות, מפרים הנתבעים את סימני המסחר התלת ממדיים שבבעלותה.
בית המשפט בחן את שאלת ההפרה ביחס לכל תצורת כפכפים שמכרו הנתבעים, והגיע למסקנות שונות לגבי כל תצורה.
לגבי הכפכפים שהתאפיינו בצבע אחיד ובאי הבלטת סימני הנתבעים – קבע בית המשפט כי מכירתם מהווה הפרה של סימני המסחר התלת ממדיים. נקבע כי אמנם לא מדובר בכפכפים זהים ויש הבדלים עיצוביים בינם לבין סימני המסחר התלת ממדיים במספר החורים ובעיצובם. ואולם, החוזי הכללי של הכפכפים דומה באופן מטעה והצרכן לא ישים לב להבדלים אלו.
לגבי הכפכפים שהתאפיינו בשני צבעים ובהבלטת סימני הנתבעים – קבע בית המשפט כי הם אינם מפרים את סימני המסחר התלת ממדיים. בעניין זה נקבע כי משהסתיימה תקופת ההגנה על כפכפי Crocs מכוח דיני המדגמים, הרי שעיצובם האסתטי של כפכפי התובעת מצוי בנחלת הכלל, ויש להקפיד כי ההגנה המוענקת מכוח סימני המסחר התלת ממדיים תהא מצומצמת לסימני המסחר בלבד, ולא תגלוש לעיצוב האסתטי בכללותו של הכפכפים.
נפסק כי יש לאפשר גם לעוסקים אחרים למכור כפכפים הדומים מבחינה אסתטית לכפכפי התובעת, וזאת כל עוד לא יוטעה הצרכן לסבור כי מדובר בכפכפים שמקורם בתובעת. המשמעות היא שההגנה על סימני המסחר התלת ממדיים של התובעת תחול רק בכקשר לכפכפים המעוצבים באופן זהה או כמעט זהה לכפכפי התובעת או לכפכפים שבמבט בהם כמכלול, יש בהם כדי להטעות.
במקרה של כפכפי הנתבעים בתצורתם השניה, שם המותג של הנתבעים מודגש והוא גובר על העיצוב הדומה ושולל חשש להטעיה, ולכן הם אינם מפרים את סימני המסחר התלת ממדיים.
לקריאת פסק דין:
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף שלנו או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו