האם יש קשר בין המילה SPACE לבין מוצרים או שירותים בתחום התוכנה?
חברה העוסקת בתחום התוכנה חשבה שהיא יכולה לקבל בלעדיות במילה SPACE בקשר למוצרים ושירותים בתחום עיסוקה, והגישה בקשה לרשום את המילה SPACE כמות שהיא, כסימן מסחר על שמה.
הבקשה נדחתה. נקבע כי למילה SPACE יש מספר משמעויות, ביניהן חלל, מרחב, מרווח, פרק זמן. אין המדובר במילה שמתארת מוצרים או שירותים בתחום התוכנה או עולם המחשבים. לכן, לכאורה, מדובר במילה אשר כשירה לרישום כסימן מסחר לגבי מוצרים ושירותים בתחום זה. ואולם, ישנם מילים שעל אף שאינם תיאוריים, הם אינם כשירים לרישום כסימן מסחר.
סוג ראשון של סימנים כאלה כולל סימנים אשר מקובל להשתמש בהם בתחום מסחר מסוים. כלומר, סימנים המשמשים עסקים רבים, כך שאף עסק ספציפי אינו יכול לטעון או לקבל בלעדיות בהם. סוג שני של סימנים שאינם תיאוריים אבל חייבים להישאר פתוחים לשימוש כלל העוסקים , כולל סימנים המורכבים ממילים מילוניות בעלות "ניחוח אוניברסלי". כגון המילה "שמש" או המילה "זהב". מילים מסוג זה לא ניתן ל"נכס" לעסק מסוים והן חייבות להישאר פתוחות לשימוש כלל העוסקים.
במקרה הספציפי של המילה SPACE נקבע כי היא שייכת לסימנים שהפכו להיות מקובלים בקרב העוסקים בתחום התוכנה. הסתבר כי ישנו מספר בלתי מבוטל של סימני מסחר רשומים בתחום התוכנה, הכוללים את המילה "SPACE" בכל מיני ווריאציות. השימוש הרווח שנעשה במילה SPACE ע"י עוסקים שונים בתחום התוכנה, הפך מילה זו לסימן נהוג ומקובל בתחום התוכנה לציון מוצרים או שירותים. לכן לא ניתן לתת למבקשת הרישום בלעדיות בו. נימוק נוסף לדחיית הבקשה היה שסימן מילולי גרידא אשר מורכב אך רק מהמילה SPACE הינו חסר אופי מבחין. לא ניתן לראות בסימן כזה מקור בלעדי למוצרים או שירותים העושים שימוש במילה SPACE על שלל עיצוביה.
לקריאת ההחלטה:
רוצים להישאר מעודכנים?
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו
