ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות מאפשרות לכול אדם לעסוק במסחר אלקטרוני. ההשקעה הכספית הנדרשת לשם כך הינה זניחה, חסמי הכניסה נמוכים, העיסוק יכול להיות צדדי ופוטנציאל ההשתכרות גבוה. כך למשל פלטפורמת המסחר של "אמזון" מספקת לא רק "חנות וירטואלית", אלא גם שירות של החזקת מלאי ושילוח מוצרים לבית הלקוח. התוצאה היא שאנשים שמעולם לא עסקו במסחר, עוסקים במסחר אלקטרוני ומוכרים מוצרים בחו"ל. העוסקים נחלקים לסוחרים שמציעים למכירה מוצרים שהם איתרו וייצרו, חלק תחת מותג משלהם (private label) וחלקם ללא מיתוג, ולסוחרים שרוכשים מלאי מוכן ומציעים אותו למכירה.
עם הגידול בהיקף העוסקים בתחום, אנו נתקלים ביותר ויותר עוסקים שנאלצים להתמודד עם טענות המופנות כלפיהם, שעניינם הפרות בתחום הקניין הרוחני. הטענות בד"כ מתייחסות לממכר מוצרים תוך הפרת פטנטים, סימני מסחר, זכויות יוצרים ומדגמים. ברוב המקרים העוסקים כלפיהם מופנות הטענות אינם מודעים לעובדה שהם מפרים זכויות קניין רוחני. ואולם, חוסר ידיעה אינו פוטר מאחריות. הפרת קניין רוחני הינה צרה שגם סוחרים מנוסים עלולים ליפול בה.
מדיניותו של אתר אמזון הינה לכבד זכויות קניין רוחני ולאסור מכירת מוצרים המפרים זכויות. אחת המטרות של אמזון לשנת 2017 היא להילחם בתופעת ההפרות. ואולם, קורה לא אחת שהטענות המועלות הינן חסרות בסיס ומטרתן היא לסלק מזירת המסחר מוצר מתחרה לגיטימי. באמזון ערים להתגברות תלונות הסרק ולאפקט המצנן של תלונות אלה. על-פי דיווחים, אמזון שוקדת על הפעלת תוכנית במסגרתה יוטלו סנקציות כנגד מגישי תלונות שווא. הבעיה היא שהתשובה לשאלה האם מבוצעת הפרה אינה תמיד פשוטה, ואמזון איננה בית משפט. ואולם, דבר אחד ברור: מכירת מוצרים מפרים חושפת את המוכר לאפשרות של סנקציות לא רק מצד אמזון (למשל, סגירת החשבון או השהייתו), אלא גם להליכים אזרחיים בחו"ל מצד בעל הזכות, על כל המשתמע מכך. זו כבר התמודדות מאופרה אחרת.
ניתן אמנם להדוף בהצלחה טענות הפרה, אבל החוכמה האמתית היא לא להיקלע לסיטואציה כזו מלכתחילה. זה עניין של "רפואה מונעת". עריכת בדיקות מקדימות מתאימות, בניית תשתית משפטית נכונה, שמירה על מספר כללי אצבע, והפעלת השכל הישר – מקטינים דרמטית את הסיכוי להסתבכות מסוג זה.
ישנן מספר נקודות שיישומם הנכון עשוי לחסוך לכל סוחר כאב ראש עתידי.
אם אתם סוחרים המציעים למכירה מוצרים שאתם איתרתם וייצרתם, בין עם מותג משלכם (פרייבט לייבל) ובין ללא מותג, כדאי שתתנו את הדעת לנקודות הבאות:
אל תבחרו מוצרים שמעצם טבעם מגלמים זכויות קניין רוחני (כגון: מוצרים מורכבים מבחינה טכנולוגית, וכן ספרים, מוסיקה, משחקי מחשב וחלק גדול מהצעצועים ומהמשחקים). זכרו כי גם מוצר הנראה לכם פשוט עשוי להיות מוגן. אפילו עיצובים של בגדים עשויים להיות מוגנים. אל תבחרו מוצר שאין באפשרותכם לוודא כי לא גלומה בו זכות קניין רוחני.
אם אתם מחליטים לייצר מוצר משלכם – נסו להכניס חידוש במוצר. אם חידשתם – בדקו האם ניתן להגן על החידוש.
אם אתם מפתחים מותג – בחרו שם מסחרי מקורי משלכם. אל תשתמשו בשם מסחרי הזהה או דומה מדי לשם קיים או כזה שאחרים כבר משתמשים בו. בדקו במאגרים פומביים של סימני מסחר רשומים שהשם שבחרתם פנוי. ערכו בדיקה כזו גם בגוגל.
רשמו על שמכם את השם המסחרי שבחרתם. הרישום צריך להתבצע במדינה שבה בכוונתכם להשתמש בו.
אל תשתמשו בתכנים ו/או בצילומים של מוצרים שאינם שלכם לצורך קידום המוצרים שלכם.
מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע בטרם בחירת מוצר או שם מסחרי ולערוך בדיקות במרשמים פומביים של זכויות קניין רוחני.
אם אתם סוחרים המציעים למכירה מלאי מוצרים מוכן שרכשתם, כדאי שתתנו את הדעת לנקודות הבאות:
בדקו האם ואיזה זכויות קניין רוחני גלומות במוצרים שבמלאי, ומי הבעלים של זכויות אלה.
וודאו כי יש לכם אישור מבעל הזכויות ו/או מי מטעמו למכור את המוצרים.
וודאו כי יש לכם אישור מבעל הזכויות להציג תכנים הקשורים למוצרים (כגון מידע כתוב וצילומים).
בדקו מיהו הספק של המוצרים, וודאו כי הוא מוכר לכם מוצרים מקוריים שאינם מפרים זכויות כלשהם. דאגו לקבל תיעוד מסודר של המקור שממנו רכשתם את המוצרים.
הימנעו מרכישת מוצרים שמקורם אינו ידוע לכם או שאין באפשרותכם לתמוך בתיעוד מסודר.
פתיחה מחדש של ליסט חסום באמזון
תלונה על הפרט זכויות יוצרים על על מדגם רשום
המוצר שלי בעל שוני עיצובי ועדיין אמזון אישרה לבעל המדגם את הדו"ח שאיפשר חסימה של המוצר שלי