האם השם FREUD (פרויד) כשיר לרישום כסימן מסחר, או שמדובר בשם המזוהה עם דמות היסטורית מפורסמת, זיגמונד פרויד, אבי תורת הפסיכואנליזה, באופן הפוסל אותו לרישום?
שאלות אלה נדונו בהחלטת סגנית רשם הפטנטים (10/07/2024) בבקשה לרישום הסימן FREUD בקשר למוצרי קנאביס.
השם פרויד הוא שם משפחה וככלל ישנה מגבלה לרשום סימן שהוא שם משפחה. ואולם מגבלה זו אינה רלבנטית לענייננו, שכן מדובר בשם המזוהה עם אישיות ידועה מאוד, ולכן העובדה שמדובר בשם משפחה אינה פוסלת אותו לרישום. בחינת כשירות השם תיעשה לאור היותו שם של דמות היסטורית מפורסמת ולא שם משפחה.
פסילת השם FREUD לרישום עקב זיהויו עם זיגמונד פרויד עשויה לנבוע מפגיעה בזכות הפרסום או הפרטיות של זיגמונד פרויד, או עקב החשש שלקוחות יוטעו לחשוב כי למוצרים הנושאים את השם יש זיקה לדמותו.
בעוד שפקודת סימני המסחר אוסרת במפורש לרשום כסימן מסחר תמונה של אדם מפורסם שמת, ללא הסכמת שאריו, אין איסור דומה בקשר לרישום שם של אדם מפורסם.
בנוסף, הפגיעה בזכות הפרסום או בזכות לפרטיות אינן עילות לאי כשירות סימן לרישום לפי פקודת סימני המסחר, אך סביר שבקשות מסוג זה תדחנה על בסיס עילת הסל האוסרת רישום סימן העלול לפגוע בתקנת הציבור.
בהסתמך על פס"ד דאלי [ת.א 11740-03-13] נקבע כי זכות הפרסום ממשיכה להתקיים לתקופה קצובה של 25 שנה ממותו של אדם, ונתונה ליורשיו.
זיגמונד פרויד מת בשנת 1939, לפני כ-85 שנים. לכן הזכות לפרסום פקעה והציבור יכול להשתמש בשמו למטרות מסחריות.
בסוגיית החשש להטעיה נקבע כי ניתן לרשום כסימן מסחר שם הזהה עם שמו של אדם שאינו בין החיים ללא הסכמתו או הסכמת שאריו, כל עוד הרישום אינו מטעה ואינו גורם לתחרות בלתי הוגנת.
במקרה הנדון נקבע כי המבקשת הראתה שנעשה שימוש בשם פרויד בקשר למגוון מוצרים ושירותים בארץ ובעולם, כשהצרכנים אינם מזהים את מקורם עם הדמות של פרויד.
חלף פרק זמן ארוך מאז מותו של פרויד באופן המאפשר למבקשת ולגורמים אחרים לרכוש מוניטין בשם FREUD. ואכן המבקשת הוכיחה כי הצרכנים של מוצריה מזהים את מקורם עימה ולא עם זיגמונד פרויד.
תכשירי קנאביס אמנם משמשים גם לטיפול בתחום בריאות הנפש, אולם אין קשר ישיר בינם לבין שיטת הטיפול שפיתח זיגמונד פרויד, ולכן ציבור הצרכנים אינו צפוי לחשוב בטעות כי יש זיקה בין מוצרי המבקשת, כולל מוצרים בעלי התוויות רפואיות, לבין זיגמונד פרויד ושיטת הטיפול שלו.
לכן השם אושר לרישום כסימן מסחר.
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו http://bit.ly/2K0Kcdj