מערכת הפרסום של גוגל מאפשרת למפרסמים להתאים את מודעות הפרסום שלהם למילות החיפוש שמשתמשים מזינים למנוע גוגל. המפרסם מגדיר מראש את מילת המפתח שהוא מעוניין לכלול במודעה, וכאשר משתמש מבצע חיפוש שכולל את מילת המפתח, מוצגת בפניו מודעה ממומנת של המפרסם, הכוללת את מילת המפתח שחיפש. לחיצה על המודעה מובילה לעסקו של המפרסם.
המערכת גם מאפשרת הגדרה של מילות מפתח שליליות, וכך יכול המפרסם להשתמש בשמות מסחריים של מתחרים עסקיים, על מנת לגרום לכך שמודעת הפרסום תופיע בסמיכות אליהם, מבלי שהשמות המסחריים יופיעו במודעה עצמה.
מה הדין כאשר מילת המפתח המוצגת במודעה הינה שם מסחרי של מתחרה עסקי?
שאלה זו נדונה בפסק הדין בת.א. 9696-02-20 (מיום 16/06/2024).
חברה שמספקת שירותי הסעה באמבולנסים לקהל הרחב תוך שימוש בשם "אמבולנסלי", הגישה תביעה כנגד חברה מתחרה שמספקת את אותם שירותים. הטענה היתה שהנתבעת הגדירה את השם אמבולנסלי כמילת מפתח חיובית מבלי להגדירה כשלילית, וכתוצאה מכך הוצגה בפני הגולשים שחיפשו את השם אמבולנסלי בגוגל, מודעת פרסום של הנתבעת שכללה בכותרתה את השם אמבולנסלי.
השם אמבולנסלי לא נרשם כסימן מסחר, ולכן הסוגיה נבחנה במסגרת עילת גניבת עין.
לגבי יסוד המוניטין – ביהמ"ש קבע כי המודעה הכוללת בתוכה את המילה אמבולנסלי נוצרה כתוצאה מטעות בתום לב בעת הקמת קמפיין הפרסום של הנתבעת, והשם אמבולנסלי המשיך להופיע עקב רשלנות עד אשר התגלתה הטעות ותוקנה. הטעות היתה שהמילה אמבולנסלי הוגדרה כמילת חיפוש חיובית, מבלי שהוגדרה במקביל כמילת מפתח שלילית, ולכן הופיע במודעה עצמה.
כיוון שהשימוש בשם אמבולנסלי נבע מטעות ולא מהרצון להיבנות מהמוניטין שלו, לא ניתן לראות בשימוש הכרה במוניטין של השם.
לגבי יסוד ההטעיה – נקבע כי המודעה עלולה להטעות לקוחות פוטנציאליים הזקוקים לשירות הסעה באמבולנס. מדובר בלקוחות מבוגרים או מוגבלים המצויים במצבי מצוקה ודחיפות, ולכן השימוש בשם אמבולנסלי בצמידות לשירותי הנתבעת, באותה מודעה, עלול לבלבל אותם. יחד עם זאת נקבע כי מידת ההטעיה נמוכה, וזאת בשים לב לאופן בו הוצגה מודעת הנתבעת, האתר אליו הפנתה ומידת החשיפה לה זכתה.
בשורה התחתונה העילה בגניבת עין נדחתה כיוון שהתובעת לא הוכיחה כי השם אמבולנסלי צבר מוניטין.
גם שאר העילות נדחו ואיתם התביעה בכללותה.
רוצים להישאר מעודכנים?
עקבו אחרי הדף או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו http://bit.ly/2K0Kcdj