האם "תיוג" (tagging) פוסט מכפיש ברשת חברתית, מהווה "פרסום" כמובנו בחוק איסור לשון הרע?
פסיקה קודמת שעסקה בפרסומים ברשתות חברתיות (רע"א 1239/19), הכריעה כי בעוד ששיתוף פוסט מהווה "פרסום" כמובנו בחוק איסור לשון הרע, הרי שפעולה של like אינה נחשבת לפרסום. לכן, אדם שמשתף פוסט מכפיש עשוי להיות אחראי ללשון הרע, וזאת בשונה מאדם שמסתפק ב-like.
ומה לגבי תיוג פוסט מכפיש, האם מדובר ב-"פרסום" שעשוי להטיל אחריות בגין לשון הרע ?
שאלה תקדימית זו נדונה בפסה"ד בת.א. 51043-05-20 (מיום 10/05/2024)
התיק עסק בשורה של פרסומים בפייסבוק שבהם הנתבע רמז כי התובעים מעורבים במעשה נוכלות.
חלק מהפרסומים נעשו בדרך של פרסום פוסט "תמים" בדפי פייסבוק העוסקים בנוכלים, בו נקראו אנשים לפנות אל הנתבע באופן המרמז כי הקריאה נעשית בהקשר לנוכלות הקשורה לתובעים, תוך תיוג התובעים וגורמים נוספים.
פוסטים נוספים מסוג זה פורסמו גם בדף הפייסבוק של הרשות המקומית ובדפים ציבוריים נוספים, תוך תיוג התובעים, עיתונאים ודפי פייסבוק העוסקים בנוכלים.
בימ"ש קבע כי פעולה של תיוג פוסט, בדומה לפעולה של שיתוף פוסט, מכוונת להעביר את תוכן הפוסט לידיעתם של כל המתויגים לפוסט וחבריהם. מומחה שמינה ביהמ"ש קבע כי כוונתו של הנתבע היתה לחשוף את הפוסטים לעיונה של הקהילה של התובעת. כאשר מתייגים פוסט, הוא מופיע אצל כל מי שמתויג לפוסט וכל חבריו של המתויג מקבלים הודעה על תיוגו לפוסט.
לכן נקבע כי יש לראות גם בפעולה של תיוג פרסום כמובנו בחוק איסור לשון הרע, ואם הפרסום מכפיש עשוי המתייג לחוב בגין לשון הרע.
לאחר שדחה את טענות ההגנה שהעלה הנתבע פסק ביהמ"ש פיצויים ע"ס 150 אלף ₪ לזכות התובעים.
נקבע כי מדובר בפגיעה חמורה בתובעים, בפרסומים שנעשו פעמים רבות, ובמסגרות שונות, במשך תקופה ארוכה וכי מדובר בעשרות אלפי חשיפות שמתוכן כ- 20,000 חשיפות לאנשים המכירים את התובעים כאשר מאות מהם עיינו בעיון רב בפרסומים.
רוצים להישאר מעודכנים? עקבו אחרי הדף או הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו http://bit.ly/2K0Kcdj