השימוש המסחרי ההולך וגובר בשנים האחרונות בביטויים קצרים הן כסימני מסחר המצביעים על מקור הטובין והן לצורך פרסום טובין, מעורר את שאלת ההגנה על הקניין הרוחני הגלום בביטויים אלו. אחת הדרכים בהן ניתן להגן על ביטוי כך שאיש זולת בעליו לא יוכל לעשות בו שימוש הינה באמצעות רישומו כסימן מסחר. דרך זו מעוגנת בפקודת סימני מסחר הקובעת כי סימן מסחר יכול להיות מורכב מצירוף מילים. ואולם, לא כל ביטוי הינו כשיר לרישום כסימן מסחר. לעניין זה חשוב להבחין בין ביטויים המשמשים כסימני מסחר לבין ביטויים משניים הנלווים בדרך כלל אל סימן המסחר העיקרי והמשמשים, למעשה, כסיסמאות פרסום.
כשמדובר ברישומו של ביטוי המשמש כסימן מסחר, יש לסווגו לאחד מארבעת טיפוסי סימני המסחר אשר הוכרו בדין: דמיוני, מרמז, מתאר וגנרי. הנטייה תהיה לאפשר רישומם של ביטויים דמיוניים וביטויים מרמזים (בהנחה שהתנאים האחרים הקבועים בדין לרישומם כסימן מסחר מתקיימים). ביטויים מתארים, לעומת זאת, ירשמו רק אם יוכח כי רכשו מוניטין, וביטויים גנריים כלל לא ירשמו. בהתאם לעקרונות אלו, דחה רשם סימני המסחר בקשה לרישום הביטוי "THE HISTORY CHANNEL" כסימן מסחר בנוגע לשירותי שידור, טלוויזיה וכבלים, בנימוק כי מדובר בביטוי גנרי, המורכב מצירוף מילים רגיל ומקובל בציבור הרחב, המתאר את מהות הטובין, ובתור שכזה אין זה מן הדין להעניק לו הגנת סימן מסחר. נקבע כי ביטוי מסוג זה, בדומה לביטוי "חדשות הספורט", חייב להישאר בנחלת הכלל גם אם גורם כלשהו עושה בו שימוש תהא עוצמתו רבה ככל שתהא. עוד קודם לכן נפסק, כי הביטוי "COFFEE TO GO" בקשר לאספקת מזון ומשקה הינו ביטוי שגור ומקובל המצוי בנחלת הכלל, ואין לאפשר לאדם כלשהו לנכסו לעצמו ולשלול מכלל הציבור את הזכות להשתמש בו. לעומת זאת, בהחלטה שניתנה בעניין הביטוי "שבוע הספר העברי" נמצא כי ביטוי זה הינו כשיר לרישום כסימן מסחר בנוגע לשירותי ארגון תערוכות וירידים, אף בלא צורך בהוכחה כי רכש אופי מבחין, בנימוק כי מדובר בביטוי שהינו קרוב יותר לסימן מרמז מאשר לסימן מתאר.
שונים הם פני הדברים כאשר מדובר בביטויים המהווים סיסמאות פרסום. בדרך כלל, סיסמאות פרסום אינן מכוונות להצביע על מקור הטובין, אלא נועדו במהותן לשבחם או לתארם. האינטרס הציבורי הוא לשמור מילים וביטויים השגורים בפי כל פתוחים לשימוש כלל הציבור. לפיכך, הפקעת סיסמא מרשות הכלל והקצאתה לטובת אדם כלשהו מותנית בהוכחה כי הסיסמא, כתוצאה משימוש בה כבסימן מסחר, השתרשה בתודעת הציבור ככזאת המצביעה, היא כשלעצמה, על מקור הטובין. מדובר בדרישה חריגה, שכן הכלל הינו כי ניתן לרשום סימן מסחר אף בטרם נעשה בו שימוש כלשהו. מכאן נובעת החשיבות הרבה שיש לסיווג ביטוי המבוקש לרישום כסימן מסחר כסיסמת פרסום. בעניין זה נפסק כי ביטוי יסווג כסיסמת פרסום כאשר בתום בחינתו יימצא "כי הסימן המבוקש אינו מהווה את סימנו הראשי של המבקש, אלא סימן משני או תיאור שבח של מוצר (אחד מתוך מכלול הטובין של המבקש) ואינו מצביע על מקור אותו טובין (החלטה בבקשה לרישום הסימן "DO WHAT FEELS GOOD" של חברת קוקה קולה).
בהחלטת רשם סימני המסחר בעניין הבקשה לרישום הביטוי "מי זך – מחזירים את הטבע למים" כסימן מסחר בקשר למערכות לטיהור מים נקבע כי הביטוי "מחזירים את הטבע למים" הינו סיסמת פרסום נעדרת אופי מבחין, ולכן אינה כשירה לרישום כסימן מסחר. ביטוי נוסף שרישומו כסימן מסחר נדחה בנימוק דומה הינו הביטוי "DO WHAT FEELS GOOD" של חברת קוקה קולה שרישומו נתבקש, בין היתר, בקשר למשקאות לא כוהליים. מעניין לציין כי הביטוי "טעם החיים" שהינו סיסמת פרסום אחרת של חברת קוקה קולה,הובא בהחלטה בעניין מי זך הנ"ל כדוגמא לסיסמת פרסום אשר רכשה מוניטין, כך שהציבור הנחשף לסיסמא זו,כשלעצמה ולבדה (ללא ציון הסימן "קוקה קולה"), מקשר בינה לבין המשקה המפורסם.
דוגמאות אלה ממחישות כי הדרישה להוכחת אופי מבחין לסיסמת פרסום איננה פשוטה כלל ועיקר. אחת הדרכים להתמודד עם קושי זה הינה באמצעות צירוף
סיסמת הפרסום אל הסימן העיקרי, כך שסימן המסחר בכללותו יצביע על מקור הטובין. רישום סימן מסחר שכזה הינו אפשרי ומקובל אף בלא צורך בהוכחת אופי מבחין לסיסמה המופיעה בו. ואולם, הדבר מותנה במתן הודעת הסתלקות מטעם מבקש הסיסמא כשלעצמה, כך שזכותו של המבקש בסיסמא תחול אך ורק בצירוף הסימן המסחרי העיקרי.
כפי שראינו לעיל, דיני סימני המסחר אינם מספקים הגנה לכל ביטוי או לכל סיסמת פרסום. יחד עם זאת יתכן, כי ניתן יהיה להסתמך על דיני עשיית עושר ולא במשפט ו/או על דיני זכויות יוצרים על מנת לספק הגנה, במקרים המתאימים, על ביטויים וסיסמאות פרסום שאינם חוסים תחת הגנת דיני סימני המסחר והראויים, בכל זאת להגנה. מדובר בסוגיה נפרדת ומורכבת אשר תקצר היריעה מלדון בה. חשוב עם זאת לזכור כי בניגוד למנגנון הרישום המוצע בפקודת סימני המסחר, הסתמכות על דינים אלו כרוכה בהכרעה שיפוטית בכל מקרה ומקרה לפי נסיבותיו, על כל חוסר הוודאות והעלויות הכרוכות בכך.